(+48) 601 183 052

14

lis, 2014

Konfigurator produktu

By: | Tags: , , | Comments: 0

Nadchodzi z Zachodu do Polski nowa moda. Tym razem są to kreatory i konfiguratory produktów oraz usług. Okazuje się, że coraz więcej klientów sklepów internetowych chce profilować produkty lub usługi zgodnie z własnymi potrzebami. Firmy zaczynają to dostrzegać i rozbudowywać swoje sklepy internetowe o taki właśnie kreator czy konfigurator, który umożliwia tworzenie produktu zależnego od wielu parametrów.

„Dostrzegamy coraz większe zainteresowanie wszelkiego rodzaju konfiguratorami. Widoczny jest zdecydowany wzrost zainteresowania tego typu serwisami internetowymi. Możliwości w tym zakresie są wręcz nieograniczone!” – mówi Rafał Wieteska, właściciel Agencji interaktywnej NETImage, która specjalizuje się w tego typu konfiguratorach.

Rzeczywiście, już teraz można zaobserwować konfiguratory rolet, żaluzji, podłóg, materiałów reklamowych, butów, rowerów, materiałów reklamowych…

Jak działa taki konfigurator?

Główną zaletą konfiguratora jest możliwość definiowania określonego produktu na podstawie grupy parametrów i kreowanie jego końcowego wyglądu i funkcjonalności według własnych potrzeb. Weźmy jako przykład serwis schodydrewex.pl, czyli zaawansowany konfigurator schodów drewnianych. Użytkownik w kilku krokach wybiera jakie produkty chce kupić i w jakiej konfiguracji. Wybiera gatunek drewna, rodzaj frezowania, podaje wymiary i sposób wykończenia poszczególnych stopni, tralek czy balustrad. W ostatnim kroku może także dokupić niezbędne akcesoria. Niezwykle istotne w tym przypadku jest to, że klient składa zamówienie, które jest generowane do pliku PDF i wysyłane z pełną specyfikacją i rysunkami do klienta i firmy sprzedającej. Jest to niezwykle istotne z punktu widzenia prawnego, ponieważ nie dokonuje się zakup, a jedynie zamówienie, które musi być potwierdzone przez centralę firmy. Otwiera to bardzo duże możliwości dla wielu firm, których produkty do tej pory nie dało się sprzedawać przez Internet, ponieważ zależą one od wielu parametrów i są realizowane tylko i wyłącznie na zamówienie.

Konfigurator schodów Drewex

Innym przykładem może być kreator podłóg drewnianych, gdzie klient wybiera konkretne produkty i określa parametry wykończenia. W tym przypadku ciekawe zastosowanie ma kalkulator przeliczania jednostek, ponieważ produkt wyceniony jest za metr kwadratowy, a sprzedawany jest w opakowaniach na przykład po 1.008 metra kwadratowego. Użytkownik może określić od razu ilość opakowań lub wpisać ilość metrów kwadratowych. Wówczas system automatycznie zaokrągli wpisaną liczbę metrów kwadratowych do pełnych opakowań produktu.

Konfigurator podłóg Zadobrze

Jakie korzyści daje konfigurator?

Możliwość definiowania produktu online daje niezwykłą przewagę nad tradycyjnymi sklepami internetowymi i stacjonarnymi. Jakie dokładnie korzyści daje klientom, a jakie sprzedawcom i producentom?

Korzyści dla klientów

  • Możliwość szczegółowego definiowania cech produktu końcowego.
  • Dostęp do ofert, które ze względu na swoją specyfikę do tej pory nie mogły być sprzedawane przez Internet.
  • Nieograniczony czas na zastanowienie się oraz dowolną zmianę konfiguracji kupowanych towarów.
  • Możliwość nieskończoną ilość razy szukania najlepszej cenowo konfiguracji.
  • Jeżeli konfigurator ma taką funkcjonalność, także możliwość zobaczenia wizualizacji wybranego produktu, np. roletę w określonym materiale w ramie okna oraz na tle ściany o wybranym kolorze.
  • Możliwość zamówienia tańszych produktów, dostawy do domu i samodzielnego ich montażu. To może być nawet kilka tysięcy złotych oszczędności!

Korzyści dla firm

  • Dodatkowy ciekawy kanał sprzedaży.
  • Możliwość optymalizacji procesu sprzedaży (firma otrzymuje gotowe do realizacji zamówienie, brak potrzeby obsługiwania klienta w stacjonarnym punkcie, proces zamówienia jest automatyczny i elektroniczny).
  • Przeniesienie wielu czynności na klienta (pomiar, wybór materiału, dobór akcesoriów).
  • Możliwość sprzedaży produktów, które ze względu na swoją specyfikę nie mogły być do tej pory sprzedawane w tradycyjnych sklepach Internetowych (schody, podłogi, rolety, żaluzje, tarasy i wiele innych).
  • Narzędzie usprawniające współpracę z podwykonawcami i partnerami biznesowymi, którzy w sposób jednolity i elektroniczny dostarczają kompletne zamówienia w jednolitym formacie

Jakie zastosowanie mają konfiguratory?

Zastosowanie konfiguratorów jest bardzo szerokie. Aktualnie największą szansę mają branże, które do tej pory ze względu na specyfikę produktów nie mogły sprzedawać ich przez Internet. Są to przede wszystkim rolety, żaluzje, moskitiery, podłogi, schody, okna, szyby, tarasy, czyli wszelkie elementy budowy i wykończenia nieruchomości. Ale także wiele innych produktów, które z jednej strony mają wiele parametrów, a z drugiej bardzo często są realizowane na zamówienie. Konfigurator można budować dla mody, aby klient samodzielnie definiował wygląd ubrania, butów czy kapelusza. Innym przykładem mogą być materiały reklamowe, gdzie klient może samodzielnie projektować wizytówkę czy ulotkę. Szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, że nie zawsze dokonuje się zakup. W wielu przypadkach realizowane jest tylko zamówienie na daną konfigurację towaru i potwierdzenie możliwości realizacji lub dostępności, ostatecznej ceny czy zasad odbioru towaru może odbywać się poza systemem lub być kolejnym krokiem zakupu przesuniętym w czasie.

Jakie funkcjonalności mogą mieć konfiguratory?

Możliwości funkcjonalne jakie mogą mieć konfiguratory są praktycznie nieograniczone. To jakie parametry i jakie funkcjonalności będzie miał ostatecznie konfigurator jest zależne od potrzeb klienta i w większości przypadków jest do zrealizowania w 100%.

Cechy typowe dla konfiguratora

  • Definiowanie dowolnych parametrów dla produktów (wybór z listy, wielokrotny wybór, wpisywana wartość, podgląd graficzny poszczególnych opcji parametrów np. materiał, kolor).
  • Naliczanie dodatkowych opłat w zależności od wybranych parametrów.
  • Zależności pomiędzy parametrami, czyli uzależnienie wyboru określonych opcji od tego jakie już wybraliśmy.
  • Wizualizacja produktu końcowego.
  • Naliczanie cen online w zależności od wybranych parametrów.
  • Możliwość definiowania cen dla różnych jednostek i przeliczanie tych jednostek (np: m2, mb, kg, szt, l).
  • Zaawansowane wyszukiwanie z wykorzystaniem parametrów.

Cechy sklepu internetowego

  • Obliczanie płatności za przesyłkę i płatności elektroniczne.
  • Prezentowanie produktów powiązanych w ramach cross-sell i up-sell.
  • Integracja z systemami zewnętrznymi (porównywarki, opinie, raty, firmy zewnętrzne).
  • Nowości, bestsellery, promocje.
  • Kupony rabatowe.
  • Grupowanie produktów na kategorie.
  • Dodawanie produktów do koszyka.
  • Produkty ulubione.
  • Porównywanie produktów.
  • Galeria zdjęć produktów.
  • Panel do zarządzania treścią i zamówieniami.

Jakie są koszty zbudowania konfiguratora?

Ceny konfiguratorów zaczynają się od kilku tysięcy złotych. Ostateczna cena zależna jest jednak od zakresu prac i implementowanych funkcjonalności. Pamiętajmy, że na wykonawcy może spoczywać także obowiązek przygotowania sesji zdjęciowej i opisów produktów, a także wprowadzenie wszystkich danych i innych materiałów do systemu. W praktyce końcowa cena może być dwa, czy nawet trzy razy wyższa.

Jak wygląda proces wdrożenia konfiguratora?

Pierwszą i najważniejszą rzeczą jaką należy zrobić to odpowiedzieć sobie na pytanie po co budujemy taki konfigurator i jakie oraz kogo potrzeby ma on zaspokajać.
Następnie odbywa się proces zbierania wymagań. Dopiero po tym etapie poznamy ostateczny koszt naszej inwestycji. Kolejnym etapem jest przygotowanie projektu graficznego i funkcjonalnego, programowanie, wprowadzenie danych testowych i testy, wprowadzenie danych końcowych, wdrożenie i stabilizacja. Możliwe są także usługi dodatkowe jak przeszkolenie personelu, specjalna opieka techniczna czy bieżące wsparcie przy obsłudze systemu.

Co jest ważne przy budowanie konfiguratora?

Niezwykle istotna w konfiguratorach jest ich funkcjonalność. Wybór parametrów musi być prosty i intuicyjny. Jeżeli klient ma wybrać materiał, nie wystarczą same kody materiału, a trzeba pokazać klientowi zdjęcie materiału. Zdjęcie musi być też zrobione w odpowiednich proporcjach, aby odzwierciedlało ostateczny efekt. Jeżeli wymagamy od klienta podania jakiegoś wymiaru opiszmy jak ten wymiar ma być pobrany. Można zrobić to opisowo, ale skuteczniejszy jest opis wzbogacony o obrazek lub film. Jeżeli pokazujemy komunikat, że dane pole jest źle wypełnione, napiszmy dlaczego. Świetnym rozwiązaniem jest też aktualizacja ceny online w zależności od wybranych parametrów bez potrzeby przeładowania strony. Tego typu niezwykle ważnych aspektów jest wiele, a wszystkie razem tworzą funkcjonalny i przyjazny użytkownikowi serwis internetowy.

Pamiętajmy, by przy budowie własnego konfiguratora pamiętać o jego funkcjonalności i intuicyjności. W przeciwnym wypadku klient bardzo szybo się zniecierpliwi i będzie szukał oferty konkurencji. Jeżeli do tego dołożymy skuteczną optymalizację pod pozycjonowanie w wyszukiwarkach oraz reklamę w Internecie, nasz projekt będzie miał duże szanse powodzenia.

You must be logged in to post a comment.