(+48) 601 183 052

9

mar, 2015

Jak zbudować i promować sklep internetowy

By: | Tags: , , , , , , | Comments: 0

Artykuł z Gazety Białobrzeskiej – luty 2014.

W poprzednim odcinku naszego kącika opisywaliśmy jak zbudować i promować stronę internetową. Dziś poszerzymy tą wiedzę o sklepy internetowe i narzędzia, które pozwalają na skuteczną sprzedaż detaliczną lub hurtową przez Internet.

Od czego zacząć?

Sklep internetowy może prowadzić każdy, kto ma dobry pomysł oraz świadomość naprawdę ciężkiej pracy. Zanim w ogóle zaczniemy myśleć o sklepie internetowym należy zrobić rozeznanie rynku. Internet jest pełen różnego rodzaju sklepów internetowych, polskich i zagranicznych, także serwisów aukcyjnych z Allegro na czele. Niezwykle trudno jest w takim środowisku funkcjonować i mieć konkurencyjną ofertę. Dlatego tak ważny jest pomysł, unikalna oferta oraz atrakcyjne ceny. Jeżeli nie mamy sklepu stacjonarnego, warto zainwestować w zakup pierwszego towaru oraz miejsce na bezpieczne magazynowanie go.

Budujemy sklep internetowy

Jak już mamy pomysł, rynek mamy rozeznany i jesteśmy pewni, że nasza oferta będzie konkurencyjna, czas zacząć budować sklep internetowy. Podobnie jak w przypadku stron www, tak i w przypadku sklepów internetowych najważniejsze elementy to wygląd, funkcjonalność oraz treść. Ponieważ w poprzednim numerze pisaliśmy wiele na temat wyglądu i treści, w tym numerze pozwolę sobie przytoczyć najważniesze elementy pod kątem funkcjonalnym, na jakie warto zwrócić uwagę:

  • Przejrzysty i intuicyjny podział produktów na kategorie i podkategorie oraz możliwość przeglądania produktów tylko określonych producentów,
  • Zaawansowana, a jednocześnie intuicyjna możliwość filtrowania produktów nie tylko po kategorii, producencie czy cenie, ale także po różnego rodzaju parametrach produktów, na przykład po rozmiarze, kolorze, wymiarach lub innych cechach charakterystycznych dla danego asortymentu,
  • Przejrzysta i dokładna prezentacja produktu, gdzie klient powinien znaleźć wszystkie najważniejsze informacje o dostępnym produkcie, w szczególności zdjęcia i wszystkie parametry produktu,
  • Możliwość dodania produktu do koszyka już na widoku kategorii, bez potrzeby wchodzenia w szczegółowy opis,
  • Zakup bez przymusu rejestracji w sklepie. Klient powinien mieć do wyboru zakup poprzez rejestrację oraz logowanie, ale także z pominięciem rejestracji wypełniając zwykły formularz zakupu,
  • Płatności elektroniczne, gdzie klient będzie mógł w natychmiastowy sposób zapłacić korzystając z takich form płatności jak przelew elektroniczny czy karta kredytowa,
  • Przyjazne sposoby dostawy, mimum 3 rodzaje: bezpłatny odbiór osobisty, Poczta Polska, dostawa kurierem,
  • Przejrzyste prezentowanie danych kontaktowych, informacji o dostawie i płatnościach oraz regulaminie.

Zdjęcia i opisy produktów

Jak już sklep internetowy jest gotowy, należy wprowadzić do niego cały asortyment… Jeżeli mamy kilkaset czy nawet kilka tysięcy produktów, to czeka nas mnóstwo ciężkiej pracy. Należy szczególnie pamiętać o tym, aby nazwy produktów i opisy były zbieżne z naszą strategią reklamowania i pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych naszego sklepu. O pozycjonowaniu pisaliśmy ogólnie w numerze listopadowym, ale ze względu na niezwykłą wagę tego sposobu reklamy, najbliższy numer kącika internetowego dla przedsiębiorców poświęcimy właśnie temu tematowi. Oprócz opisu, który powinien być zwięzły, merytoryczny, zoptymalizowany pod kątem marketingowym oraz pozycjonowania, bardzo ważne są zdjęcia produktu. Klienci bardzo często kupują oczami i to zdjęcie często jest decydujące czy klient zakupi dany towar czy nie.

Kilka informacji ważnych z punktu widzenia prawnego

Zanim uruchomimy nasz sklep internetowy warto jeszcze pamiętać o kilku aspektach prawnych. Jeżeli korzystamy z usług kuriera oraz płatności elektronicznych, należy wcześniej podpisać stosowne umowy. Podobnie jest w przypadku niektórych form reklamy, takich jak na przykład porównywarki cenowe, o których za chwilę będziemy pisać. Kolejną niezwykle istotną sprawą jest regulamin naszego sklepu, który powinien zawierać dane firmy, wszelkie zasady zakupu i zwrotu towarów, gwarancji oraz informować o wszelkich obowiązkach i prawach konsumenta wynikających z obowiązującego prawa, w szczególności zasady zwrotów i reklamacji.

Jak promować sklep internetowy?

Jak już nasz sklep internetowy jest gotowy, produkty są wstawione, regulamin opracowany, a towar czeka w magazynie możemy rozpocząć promocję w internecie. Najpopularniejsze i najskuteczniejsze narzędzia reklamy to:

  • Pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych, które jest bardzo skutecznym narzędziem reklamy, jednak wymaga sporo czasu zanim osiągniemy porządane rezultaty,
  • Kampanie linków sponsorowanych w wyszukiwarkach internetowych, które są narzędziem mniej skutecznym, ale efekty są widoczne natychmiast,
  • Porównywarki cenowe, które w przypadku sklepów internetowych wydają się być najskuteczniejszą metodą reklamy, jednak nie nadają się do każdej branży i wymagają bardzo dobrej oferty cenowej,
  • Marketing szeptany na forach internetowych, dzięki któremu możemy promować nasze produkty poprzez polecanie ich w różnego rodzaju tematycznych dyskusjach. Jest to idealne uzupełnienie reklamy w internecie, jednak wymaga dużego wyczucia w pisaniu postów i jest bardzo czasochłonne,
  • Inne formy reklamy, które mogą być uzupełnieniem naszego planu, takie jak publikowanie ogłoszeń w serwisach ogłoszeniowych, dodawanie wpisów do różnego rodzaju katalogów sklepów i stron internetowych. Ciekawym uzupełnieniem może być też blog internetowy, na którym możemy opisywać nowe produkty, promocje, pisać porady dla naszych klientów. Blog taki bardzo pozytywnie wpływa na pozycjonowanie, buduje także nasz wizerunek i wiarygodność.

A co jeżeli nie stać mnie na sklep internetowy?

Zbudowanie od podstaw sklepu internetowego oraz jego profesjonalna i skuteczna promocja mogą okazać się zbyt kosztowne. Wówczas możemy rozważyć rozpoczęcie sprzedaży poprzez najpopularniejszy serwis aukcyjny Allegro lub rozważyć zakup dostępu do sklepu internetowego poprzez miesięczny abonament. W pierwszym przypadku musimy liczyć się z kosztami publikacji naszych aukcji oraz prowizjami pobieranymi przez Allegro przy sprzedaży, a w drugim przypadku na bardzo ograniczone możliwości zmiany w budowie sklepu oraz początkowo stosunkowe niewielkie miesięczne płatności, które w dłuższej perspektywie mogą okazać się mniej opłacalne niż zbudowanie własnego sklepu od podstaw.

Podsumowanie

Każdy kto posiada sklep stacjonarny na pewno powienien rozważyć budowę sklepu internetowego, który pozwoli na zdecydowane zwiększenie zasięgu oferty, która i tak jest dostępna na półkach sklepu stacjonarnego.  Każdy kto rozważa rozpoczęcie biznesu od samego początku tylko przez internet musi sobie zdawać sprawę z tego, że najpopularniejsze produkty powinien mieć dostępne na stanie. W całym procesie budowy sklepu internetowego równie ważne jak sam sklep internetowy, jego wygląd, funkcjonalności i sposoby reklamy jest sam pomysł na biznes, oferta, podejście do klienta oraz wszystko to, co wyróżni nas na tle konkurencji i przekona klienta, że kupić warto u nas. Nie koniecznie dlatego, że jest najtaniej…

———————————————————————————————————————————————————–

Kącik internetowy redagowany jest we współpracy z Rafałem Wieteską, od 2008 roku właścicielem Agencji interaktywnej NETImage oferującej kompleksowe usługi internetowe, byłego Analityka Biznesowego w Orange Polska z kilkuletnim doświadczeniem.

Masz pytania? Zadzwoń 601 183 052 lub napisz wieteska@netimage.pl. Jesteśmy do Twojej dyspozycji.

 

Żródło: Gazeta Białobrzeska, ulica Kościelna 31, 26-800 Białobrzegi.

Artykuł jak zbudować i promować sklep internetowy Gazeta Białobrzeska Rafał Wieteska

You must be logged in to post a comment.