(+48) 601 183 052

25

cze, 2015

Identyfikacja wizualna

By: | Tags: , | Comments: 0

Identyfikacja wizualna firmy (Corporate Identity)

Identyfikacja wizualna to podstawowe narzędzie kreowania wizerunku firmy. Pojęcie to jest szerokie i zawiera w sobie wiele elementów, które kreują wszystko to, czym firma się wyróżnia, jak jest postrzegana na rynku, jaką misję, wizję oraz jakie wartości promuje. Spójna prezentacja wizualna i przekaz informacyjny są kluczowym elementem kreowania wizerunku.

Planując strategię promocji firmy, często koncentrujemy się na poszukiwaniu skutecznych rozwiązań w zakresie reklamy. Tymczasem wszelkie jej formy są tylko wartością dodaną, a sam proces budowania świadomości marki składa się z szeregu działań na różnych płaszczyznach, z czego fundamentem jest opracowanie unikalnego kodu optycznego przedsiębiorstwa.

Identyfikacja wizualna jest niczym innym, jak zestawem zintegrowanych elementów, za pośrednictwem których firma komunikuje się z otoczeniem. Warto zatem zadbać o ujednolicenie wizerunku marki tak, by docelowy odbiorca miał możliwość rozpoznania jej na tle konkurencji.

Logo, slogan i księga znaku

Dobrze brzmiąca nazwa, slogan reklamowy oraz oryginalny znak graficzny, to podstawowe elementy logo firmy.  Wskazane jest, by przynajmniej jeden z tych elementów informował o profilu działalności firmy oraz nawiązywał do misji i wartości, jakie za nią stoją. Nie bez znaczenia jest także znajomość psychologii kolorów, dobór odpowiedniej formy oraz opracowanie zestawu czcionek.

Warto wiedzieć, że opracowanie profesjonalnego logo, to także Księga Znaku, która zawiera opis znaczenia i budowy znaku, kolorystykę wraz z kodami kolorów RGB / CMYK / PANTONE, pole ochronne wokół logo, zestaw znaków kroju pisma użytego w projekcie wraz z rekomendacjami sposobu użycia, wersje mono i achromatyczną, przykład prawidłowej i nieprawidłowej wersji logo, przykład prawidłowej i nieprawidłowej prezentacji logo, kilka wizualizacji znaku w użyciu (wizytówka, reklama wielkoformatowa, firmowy katalog, ulotka, t-shirt) oraz minimalny rozmiar logo, gwarantujący czytelność.

Księga Znaku jest formą dokumentacji, zawierającą szczegółowy opis konstrukcji (wraz z makietami o charakterze poglądowym) oraz znaczenia znaku, a także przykłady prawidłowego i nieprawidłowego sposobu wykreślenia (użycia), jak również samej prezentacji.

Dokument stanowi fundament w procesie projektowania materiałów promocyjnych oraz reklamowych, zapewniając spójność identyfikacyjną marki, co z kolei przekłada się na lepsze pozycjonowanie firmy na rynku. Dzięki informacjom zawartym w Księdze Znaku, opracowanie treści reklamowych, zwłaszcza w formacie graficznej jest zdecydowanie prostsze i efektywniejsze, a także chroni znak przed kopiowaniem i niewłaściwym użyciem.

Podstawowe materiały reklamowe

Każda firma w zależności od potrzeb powinna posiadać podstawowe elementy promocyjne, służące do kontaktu z klientami i partnerami biznesowymi. Współcześnie podstawową formą komunikacji i prezentacji oferty jest Internet i strona internetowa, która zawiera informacje o firmie, ofertę, dane kontaktowe oraz inne elementy takie jak referencje, portfolio, oferty pracy i tym podobne.

Niezwykle istotne są także materiały drukowane, takie jak wizytówki, ulotki, papier firmowy, teczka, koperta, ale także prezentacja multimedialna, katalog lub folder reklamowy i inne materiały służące do prezentacji oferty oraz kontaktu z klientami i partnerami biznesowymi.

Projektując poszczególne materiały reklamowe należy zwrócić szczególną uwagę na skuteczny, a jednocześnie prosty przekaz oraz spójność graficzną. Każdy z materiałów powinien mieć swój cel. Należy unikać przeładowania treściami oraz próby umieszczenia wszystkich możliwych informacji na każdym z nośników.

Warto zwrócić uwagę na stosowanie QR Code (przykład prezentowany obok) na materiałach reklamowych, co ułatwia zapisanie danych kontaktowych na telefonie komórkowym. Aktualnie telefony mają w standardzie opcję czytania takich kodów, można też pobrać darmową aplikację, która to umożliwi.

Czytanie QR Code przez telefon komórkowy pozwala w jednej chwili zapisać na telefonie takie dane jak imię i nazwisko, numer telefonu komórkowego, adres email oraz stronę www. Informacje, jakie są udostępniane przez ten kod zależą od tego, co twórca kodu w nim zapisze. Każdy kod może zawierać inne informacje w zależności od potrzeb. QR Code może także działać jako link do strony internetowej lub automatycznie pobierać wskazaną aplikację z Internetu. Zastosowanie tego typu kodów jest bardzo szerokie i można dzięki nim uatrakcyjnić naszą kampanię reklamową.

Targi, szkolenia, konferencje

Jeżeli nasza firma bierze udział w targach, konferencjach, prowadzi szkolenia lub innego rodzaju spotkania z potencjalnymi klientami lub partnerami biznesowymi warto także zadbać o ściankę wystawienniczą, rollup i inne materiały promocyjne, niezbędne do aranżacje stoiska targowego lub pomieszczenia, w którym będziemy prezentować naszą firmę.

Podsumowanie

Identyfikacja wizualna to niezwykle istotny element życia każdej firmy. Niezależnie od tego jak duża jest firma i co oferuje, warto zadbać o to, by wyróżnić się na rynku nie tylko pomysłem i zagospodarowaniem niszy na danych rynku, ale także spójnym, ciekawym, atrakcyjnym graficznie i przede wszystkim profesjonalnym przekazem.

Pamiętajmy, że w większości jesteśmy wzrokowcami. Bardzo często kupujemy i podejmujemy decyzje oczami, często na podstawie wyglądu wizualnego danej rzeczy czy miejsca. Dlatego zachęcamy do budowania profesjonalnej identyfikacji wizualnej Państwa firm!

Artykuł opublikowany w kąciku internetowym Rafała Wieteska w Gazecie Białobrzeskiej.

You must be logged in to post a comment.